Ce Înseamnă Obiectivele SMART + Exemple
Orice obiective setezi în strategia de marketing online, este important să fii cât mai clar asupra rezultatelor dorite. Cu ajutorul obiectivelor SMART, vei înțelege nu doar unde sa ajungi ci și în ce punct de afli ‘pe hartă’ până la destinația obiectivului tău.
-
Ce Inseamnă obiectivele SMART?
- Un concept bine știut în afara cât și la noi, SMART este de fapt acronimul pentru cele 5 elemente ale oricărui obiectiv din marketing, sau chiar și din viața de zi cu zi:
- S-Specific - ca să ajungi undeva, trebuie să fii cât mai specific asupra modului în care arată scopul.
- M-Măsurabil - definește-l într-un mod in care să poți măsura progresul spre scopul definit.
- A-Atingibil (Realizabil) - fă-l realizabil în baza resurselor deja existente.
- R-Relevant - fă obiectivul unul relevant pentru afacerea ta și scopurile principale ale acesteia.
- T- Time-Bound (Limitat in timp) - stabilește un termen limită pentru a motiva atingerea scopului și să te ajute să îl măsori în intervale de timp.
-
Cum sa scrii propriile obiective SMART
-
1. Specific
- Ce vreau să realizez și de ce este important să fac asta?
Pentru a ne ajuta mai departe, să presupunem că am ales scopul de a aduce mai mulți vizitatori pe site.
-
2. Masurabil
- Exemplu Scop Măsurabil: 10% mai mulți vizitatori.
-
3. Achievable (Realizabil)
În acest pas al definirii scopului tău SMART în strategia de marketing, pune-ți următoarele două întrebări:
- Cat timp și ce buget ar avea nevoie ca să atingi acest scop?
- Ce anume m-ar putea împiedica să-mi ating acest scop?
Câteva exemple de acțiuni care te-ar putea ajuta să-ți atingi scopul ar fi să faci SEO în afara site-ului sau poate SEO pe pagină folosind cuvinte cheie țintă bine alese pentru a avea conținut și pagini mai bine optimizate și astfel să primești mai multe vizite organice din Google.
-
4. Relevant
- Se potrivește acest scop în imaginea de ansamblu a scopului afacerii?
- Este ăsta momentul potrivit pentru a îndeplini acest scop?
- Am resursele, abilitățile sau echipa necesară pentru a îndeplini acest scop?
-
5. Time-Bound (Cu termen limită)
- Care este durata de timp necesară pentru a atinge acest scop?
Răspunsul la această întrebare va fi mult influențat de alte caracteristici precum alte obiective pe care le ai, sau în baza resurselor pe care le deții, dar și în funcție de datele pe care le-ai obținut în urma unei cercetări a audienței sau a pieței în care te afli.
-
Exemple de Obiective SMART in digital marketing
- Exemplu Obiectiv SMART 1: 5% mai mult trafic organic până la finalul Q2.
- Actiuni și acțiuni pentru atingerea obiectivului SMART 1:
- Identifică top 10 articole de pe propriul site sau al competitorului care au cea mai bună performanță din punct de vedere al traficului obținut.
- Pe baza acestora, creează o strategie pentru 10 articole noi, scrise mai bine despre subiecte asemănătoare.
- Creează conținut cu potențial mare de distribuție, cum ar fi infografice sau liste de verificare, pentru a atrage mai multe vizite pe site.
- Exemplu Obiectiv SMART 2: Cresc numărul de urmăritori pe social media cu 10,000 de urmăritori noi până la sfârșitul anului.
- Tactici și acțiuni pentru scopul SMART 2:
- Postează de 3 ori pe zi pe fiecare cont de social media postări bine structurate și relevante audienței specifice platformei.
- Creează campanii de promovare, cum ar fi concursuri și tombole, în care utilizatorii intră în competiția unui premiu în urma abonării la profilul de social media.
- Exemplu Obiectiv SMART 3: Redu rata de dezabonare de la lista de abonați la email cu 40% în 3 luni.
- Tactici și acțiuni pentru scopul SMART 3:
- Trimite conținut mai relevant abonaților la email prin segmentarea listei în liste mici în funcție de pagina unde aceștia s-au abonat.
- Trimite listei de abonați la email un chestionar în care întrebi ce tip de conținut ar vrea să primească în casuța lor de email de la tine.
- Trimite abonaților tăi mai multe emailuri cu promoții exclusive.
-
Urmărește progresul
Concluzie
De menționat e că poți schimba scopul pe măsură ce progresezi. Este posibil să fi estimat greșit resursele sau să fi greșit în formularea etapelor și tacticii, și este nevoie să faci ajustări. Orice tip de afacere ai avea, începe cu un obiectiv folosind procesul SMART, iar apoi planifică, execută și ajustează planul pe măsură ce progresezi.
Implicat in SEO din 2014, in 2022 am creat SEONEO.RO, agentie prin care vreau sa ofer cele mai calitative servicii SEO si creare site-uri din Romania. Poti afla mai multe despre mine pe pagina mea.