Analizarea Audienței
– Tipuri de Audiență
– Metode și Exemple

Cum Sa Identifici Audienta Tinta in Marketing Online

Home / Blog / Marketing / Analizarea Audientei Online

Într-o lume în care este din ce în ce mai ușor să creezi un produs bun și să creezi o reclamă care arată bine, succesul tău depinde acum de cât de familiar ești cu audiența ta pentru a putea comunica cât mai specific și eficient.
O analiză de piață a audienței este primul pas făcut încă dinainte să dezvolți o strategie de marketing. Oameni care vor ceea ce tu oferi există, însă ca să le poți vinde este esențial să înțelegi către cine vinzi, unde să le vinzi și când anume să transmiți mesajul despre tine și produsele vândute.

Analiza audienței țintă – 3 tipuri de date principale

Când vorbim despre datele pe care le poți colecta despre audiența ta țintă, le putem împărți în 3 mari categorii: Date Demografice, Date Psihografice si Date despre Comportament.

Le vom defini pe fiecare în parte, iar apoi vom oferi un exemplu fictiv despre cum ar decurge o analiză de piață a audienței pentru a înțelege mai bine cum să îți vinzi produsul eficient.
Apoi ne vom uita și la alte nuanțe care te vor putea ajuta să înțelegi mai bine audiența, precum cercetarea competiției sau analizarea tipului de conținut pe care audiența ta țintă îl preferă.

1. Date demografice

Datele demografice sunt date precum sexul, vârsta, profesia, statutul marital, venitul, nivelul de educație, religia, mărimea familiei, etnia, naționalitatea, clasa socială sau industria în care lucrează.
Deși acestea sunt informații valoroase despre potențialii clienți, în multe cazuri nu sunt suficiente pentru a formula și transmite mesajul tău cât mai eficient.

2. Date psihografice

Acest tip de date are scopul de a aprofunda cunoștințele despre audiența ta. Este vorba despre a formula o schiță a personalității acestora. Exemple de date psihografice sunt: interese, opinii, valori, stiluri de viață sau activitățile lor zilnice.

Știind acest tip de date despre audiența ta țintă, te va ajuta să folosești un limbaj și o tonalitate care să se potrivească cu așteptările lor.
Spre exemplu, să zicem că vinzi un produs care poate fi folosit și de o audiență tânără de 18-24 de ani, dar și de o audiență cu vârsta între 25-34 de ani. Știind că sunt două audiențe diferite, cel mai practic va fi să creezi două categorii de reclame folosind poze sau videouri diferite, dar și limbaj diferit.
Ba mai mult, ai putea chiar să creezi reclame complet diferite făcând referire la echipele de fotbal preferate din segmentele audienței tale și astfel să te poziționezi într-un mod familiar și prietenos.

3. Date de comportament

Aici avem de-a face cu datele despre audiența ta țintă, precum aplicațiile și platformele pe care le folosesc online, cât timp stau pe aceste aplicații și când anume le folosesc
După cum vezi, acest tip de date despre audiența ta țintă te va ajuta să înțelegi mai bine unde își petrec timpul online și când.
Spre exemplu, nu vei crea reclame pe TikTok dacă ai o audiență țintă cu vârsta de 50-60 de ani care își petrece timpul pe Facebook.

Exemplu de analiză a audienței

Într-un exemplu fictiv, să zicem că datele demografice despre audiența ta sunt cam așa: muncitori de birou în industria IT, cu vârste între 18-24 de ani.

După o analiză de conținut a competiției tale, observi că, deși aceștia produc conținut online, rata de implicare la conținut este una scăzută (low engagement rate).

După o privire mai in detaliu, observi că competitorul folosește un limbaj nepotrivit și o tonalitate mult prea serioasă pentru o audiență de 18-24 de ani.

Stiind acestea, acum știi că va trebui să creezi conținut relevant audienței tale, în cazul nostru un limbaj mai potrivit pentru o audiență de 18-24 de ani care lucrează în domeniul IT.
De dragul exemplului, să presupunem că va fi nevoie să fii mai amuzant, să scrii mai mult din perspectiva unui individ, folosind mai mult persoana întâi, și nu din perspectiva unei companii.
Pentru a fi și mai unic, poți alege să folosești metafore și comparații între produsul tău și aspecte din mediul IT, care vor ajuta la influența audiența ta să aibă un răspuns mult mai pozitiv.

Alte date despre audiența ta țintă

Iată câteva exemple de alte date care te vor ajuta să comunici mai eficient și, astfel, să vinzi mai mult. Vom împărți acest tip de date în alte două categorii mari: analiza culturii și analiza competiției.

Date despre cultura audienței țintă

Aceste date se referă la nuanțele de limbaj și formulare a mesajului influențate de locația geografică a audienței tale țintă. Cunoașterea acestor date te va informa despre aspecte cu care audiența este deja familiară, dar și despre alte nuanțe care pot ajuta sau chiar dăuna dacă le incluzi în strategia marketing-ului de conținut.

Acestea pot fi împărțite mai departe în 5 categorii:

1. Influente geografice

Nuanțe de limbaj și exprimare specifice unei regiuni geografice. Spre exemplu, dacă vrei să vinzi în București și Iași, va fi mai practic să folosești un limbaj și o tonalitate ușor diferite în reclamele plătite.

2. Persoane si miscari locale de influenta

Alte nuanțe importante sunt legate de persoanele sau mișcările de influență locale din regiunea în care vrei să vinzi. Aceste persoane pot fi persoane cunoscute și respectate în acea zonă, iar includerea lor în strategia ta poate aduce rezultate pozitive.

Să zicem că exemplu că avem pe Ilie Bivol ca persoană de influență în regiunea din Moldova, iar în regiunea din Muntenia/București avem pe Dorian Popa ca figură de influență locală/regională.

3. Limbaj si tipul de continut consumat

Cunoașterea tipului de limbaj folosit și a tipului de conținut pe care îl consumă audiența ta țintă poate face o diferență semnificativă în succesul campaniei tale. Sunt obișnuiți cu limbaj formal sau informal? Preferă videouri scurte sau conținut mai lung?

4. Stiri curente si istorice

Relevanța temporală în comunicarea cu publicul țintă este importantă. Să știi despre evenimentele curente sau evenimente istorice poate fi o sursă valoroasă de inspirație pentru a maximiza impactul mesajului tău.

Spre exemplu, să zicem că creezi o campanie pe rețelele de socializare care va fi distribuita pe data de 1 Decembrie. Știind asta, ai putea face o reclamă care face referire la acest eveniment important din istoria României și astfel să transmiți un mesaj memorabil și creativ despre tine și produsul tău.

5. Reguli culturale sau reguli morale

Cunoașterea nuanțelor culturale, cum ar fi regulile legate de dietă sau regulile morale legate de religie, poate influența modul în care audiența ta percepe brandul tău.
Poți alege să te adresezi acestor aspecte pentru a construi o relație pozitivă cu audiența ta, dar trebuie să fii atent la context și sensibilități sociale.

Analizarea competiției

Un aspect important în analiza audienței tale țintă este să afli mai multe despre competitorii tăi. Știind ce funcționează mai bine pentru ei și ce nu le oferă rezultate în strategia lor te va ajuta să-ți maximizezi eforturile și resursele în propria strategie de marketing.
Când vine vorba de analiza competiției în raport cu audiența țintă, putem vorbi despre aceste trei aspecte principale:

1. Strategia de marketing a competiției

Ce strategie de marketing online foloseste competitia? Ce strategie au folosit inainte? Daca reusesti sa raspunzi la aceste intrebari te va ajuta sa iti forumezi propria strategie.
Dacă reușești să răspunzi la aceste întrebări, te va ajuta să-ți construiești propria strategie.
O abordare practică este să vezi ce nu fac deja ei în strategia lor și să umpli golurile lăsate de ei, precum folosirea altor platforme sau adoptarea unui mesaj de comunicare cu nuanțe diferite pentru a nu părea o companie clonă a celei deja existente pe piață.

2. Publicul țintă al competiției

Știind publicul țintă al competiției te va informa despre alte oportunități pe care competiția nu le-a valorificat și care pot fi valoroase.
Spre exemplu, dacă audiența țintă vând ciocolată cu fructe către un public tinta cu vârste între 18-24, o bună strategie ar fi să testezi o audiență cu vârsta de peste 24 de ani pentru a acoperi un public țintă neatinse de competiție.

3. Limbajul folosit de competiție

Cunoașterea limbajului și tonalității utilizate de competiție este crucială pentru a ieși în evidență în ochii audienței tale și a te diferenția în mod clar și benefic pentru brandul tău.
Astfel va fi mai ușor ca să ieși în evidență în percepția audienței tale și să te poți separa de competiție într-un mod clar și benefic brandului tău.

Unelte de cercetare a audienței

Am discutat suficient despre concepte și practici în ceea ce privește cercetarea audienței. Cu toate acestea, cum obții aceste date despre audiența ta și despre competiția ta?
Pentru o afacere mică, precum un startup sau branduri personale, probabil va trebui să te bazezi pe cercetarea manuală. Acest lucru poate însemna să analizezi manual datele de pe rețelele de socializare ale potențialilor tăi clienți și să aduni informații despre ei.

A doua metodă, pe care vei trebui să o folosești în viitor, fie că ești o companie mare sau mică, este să testezi diferite tipuri de audiențe (demografice diferite) și diferite tipuri de reclame (cu limbaje diferite, videoclipuri diferite, imagini diferite și referințe diferite). În special atunci când creezi campanii publicitare pe Facebook sau testezi diverse campanii plătite pe Google Ads PPC.

Spre exemplu, poți să analizezi 100 de conturi de Facebook și să încerci să afli mai multe despre ei, analizând paginile la care au dat like, tipul de postări pe care le distribuie pe propriile pagini sau alte detalii precum locul de muncă, statutul marital etc.

Pentru a facilita aceste procese, există și unelte avansate de cercetare a audienței. Un exemplu ar fi uneltele oferite de Neil Patel, un expert în marketing online, care a elaborat o listă de 19 unelte de cercetare a pietei.

Printre acestea se numără instrumente plătite, cum ar fi Buzzsumo sau Statista, și instrumente gratuite, precum Google Trends, Think with Google sau Facebook Page Insights.

Concluzie

Sper că acum ai înțeles mai bine ce înseamnă cercetarea pieței și a audienței și importanța poziționării brandului tău și a produselor tale în mod relevant pentru audiența ta aleasă. Cunoașterea profundă a publicului tău este esențială pentru a crea conținut și mesaje care să rezoneze cu ei.

Cunoaște-ți audiența așa cum îți cunoști cei mai buni prieteni. Folosind așa-numitele buyer personas sau avatare , vei crea o imagine cât mai clară a segmentelor țintă și astfel vei maximiza eforturile depuse în strategia de marketing.

Comunicarea cu audiența într-un mod prietenos și cu un limbaj care le este familiar îi va face mai pregătiți să cumpere de la tine, deoarece simt că te cunosc și au încredere în tine.
Este important să îți amintești că audiența ta nu este statică, ci evoluează. Prin urmare, este vital să menții cercetarea și analiza actualizate și să fii mereu conectat la schimbările din piață pentru a rămâne relevant pentru clienții tăi.
0 0 voturi
Article Rating
Abonează-te
Notificare pentru
guest
0 Comments
Feedback-uri În Linie
Vezi toate comentariile
0
Ce părere ai de acest articol?x
Scroll to Top
SEONEO.RO - logo

Alege directia in care dam START

Un site nou?

Servicii SEO?

Creare Website

iconita serviciu realizare site wordpress

Servicii SEO

iconita servicii SEO Iasi Romania
SEONEO.RO - logo simplu fara tagline

Consultatie gratuita 

creare site wordpress

1. Date de Contact
2. Informatii despre noul site
3. Alte informatii
SEONEO.RO - logo simplu fara tagline

PROGRAMEAZA
CONSULTATIE SEO GRATUITA

1. Date de Contact
2. Informatii despre site-ul tau
3. Alte informatii