Analizarea Audienței
– Tipuri de Audiență
– Metode și Exemple

Analiza audienței țintă – 3 tipuri de date principale
Când vorbim despre datele pe care le poți colecta despre audiența ta țintă, le putem împărți în 3 mari categorii: Date Demografice, Date Psihografice si Date despre Comportament.
1. Date demografice
2. Date psihografice
Acest tip de date are scopul de a aprofunda cunoștințele despre audiența ta. Este vorba despre a formula o schiță a personalității acestora. Exemple de date psihografice sunt: interese, opinii, valori, stiluri de viață sau activitățile lor zilnice.
3. Date de comportament
Exemplu de analiză a audienței
După o analiză de conținut a competiției tale, observi că, deși aceștia produc conținut online, rata de implicare la conținut este una scăzută (low engagement rate).
După o privire mai in detaliu, observi că competitorul folosește un limbaj nepotrivit și o tonalitate mult prea serioasă pentru o audiență de 18-24 de ani.
Alte date despre audiența ta țintă
Date despre cultura audienței țintă
Aceste date se referă la nuanțele de limbaj și formulare a mesajului influențate de locația geografică a audienței tale țintă. Cunoașterea acestor date te va informa despre aspecte cu care audiența este deja familiară, dar și despre alte nuanțe care pot ajuta sau chiar dăuna dacă le incluzi în strategia marketing-ului de conținut.
- Influente geografice
- Persoane și mișcări locale de influență
- Limbaj și tipul de conținut consumat
- Stiri curente și istorice:
- Reguli culturale sau reguli morale
1. Influente geografice
Nuanțe de limbaj și exprimare specifice unei regiuni geografice. Spre exemplu, dacă vrei să vinzi în București și Iași, va fi mai practic să folosești un limbaj și o tonalitate ușor diferite în reclamele plătite.
2. Persoane si miscari locale de influenta
Să zicem că exemplu că avem pe Ilie Bivol ca persoană de influență în regiunea din Moldova, iar în regiunea din Muntenia/București avem pe Dorian Popa ca figură de influență locală/regională.
3. Limbaj si tipul de continut consumat
4. Stiri curente si istorice
Spre exemplu, să zicem că creezi o campanie pe rețelele de socializare care va fi distribuita pe data de 1 Decembrie. Știind asta, ai putea face o reclamă care face referire la acest eveniment important din istoria României și astfel să transmiți un mesaj memorabil și creativ despre tine și produsul tău.
5. Reguli culturale sau reguli morale
Analizarea competiției
- Strategia de marketing a competiției
- Publicul țintă al competiției
- Limbajul folosit de competiție
1. Strategia de marketing a competiției
2. Publicul țintă al competiției
3. Limbajul folosit de competiție
Unelte de cercetare a audienței
A doua metodă, pe care vei trebui să o folosești în viitor, fie că ești o companie mare sau mică, este să testezi diferite tipuri de audiențe (demografice diferite) și diferite tipuri de reclame (cu limbaje diferite, videoclipuri diferite, imagini diferite și referințe diferite). În special atunci când creezi campanii publicitare pe Facebook sau testezi diverse campanii plătite pe Google Ads PPC.
Pentru a facilita aceste procese, există și unelte avansate de cercetare a audienței. Un exemplu ar fi uneltele oferite de Neil Patel, un expert în marketing online, care a elaborat o listă de 19 unelte de cercetare a pietei.
Printre acestea se numără instrumente plătite, cum ar fi Buzzsumo sau Statista, și instrumente gratuite, precum Google Trends, Think with Google sau Facebook Page Insights.
Concluzie
Cunoaște-ți audiența așa cum îți cunoști cei mai buni prieteni. Folosind așa-numitele buyer personas sau avatare , vei crea o imagine cât mai clară a segmentelor țintă și astfel vei maximiza eforturile depuse în strategia de marketing.

Implicat in SEO din 2014, in 2022 am creat SEONEO.RO, agentie prin care vreau sa ofer cele mai calitative servicii SEO si creare site-uri din Romania. Poti afla mai multe despre mine pe pagina mea.