5 Piloni Pentru o Strategie de Marketing Online
Cu mediul online în continuă expansiune, strategia de marketing digital a devenit esențială pentru succesul afacerilor online.
In acest articol vom vorbi despre cele 5 componente esențiale ale unei strategii digitale impreuna cu tactici practice pentru a intelege mai bine cum sa pui in practica strategia.
-
Ce Este o Strategie de Marketing Digital
- O strategie de marketing digital detaliază cursul acțiunii și tacticile pentru a atinge obiective afacerii prin utilizarea canalelor de marketing relevante și resursele disponibile.
În funcție de audiența țintă și obiectivele principale, dezvolți o sub-strategie (un plan) pentru fiecare bloc al strategiei: canalele unde vei distribui, conținutul creat și costurile media.
-
1. Obiective strategiei de marketing
Fără a ști exact unde vrei să ajungi, nu există strategie, niciun drum de urmat. Este important să ai un obiectiv clar. Utilizând sistemul SMART Goal, poți formula sub-obiective precise care corespund obiectivului principal de afaceri și resurselor pe care le ai.
Dacă obiectivul principal ar putea fi creșterea brand awareness sau sporirea vânzărilor, un sub-obiectiv SMART ar suna astfel:
- Creșterea cu 5% a traficului organic până la finalul lunii a șasea.
- Obținerea a 10.000 de urmăritori suplimentari pe social media până la sfârșitul anului.
- Creșterea cu 20% a ratei de engagement pe social media în 3 luni.
-
Cum sa decizi ce tip de obiectiv sa alegi
Dacă ești un brand consolidat, poți face acest lucru analizând căutările legate de brandul tău sau cercetând discuțiile despre brandul/produsul tău pe forumuri, grupuri sau pe social media.
Dacă, de exemplu, ești o afacere nouă, atunci ar trebui să începi strategia prin creșterea conștientizării brandului folosind canale precum Display Advertising (sau Reclama Afisata) și prin Reclame pe Social Media și ulterior sa avansezi către toate etapele călătoriei clientului: Interes, Considerare, Conversie și Retenție.
-
2. Strategia canalului de marketing
Dezvoltarea unei strategii de marketing channel îți va ghida eforturile în direcția care va aduce cele mai bune rezultate.
Analiza asupra audienței tale va dezvalui unde își petrec timpul online potențialii tăi clienți. Poate că petrec mai mult timp pe TikTok decât pe Instagram. Sau poate că sunt mai activi pe LinkedIn decât pe Facebook.
Știind ce canale și ce caracteristici vei utiliza, conturul strategiei tale de canal ar putea suna așa:
- Utilizarea reclamelor video pe Instagram Stories + micro-influencers de pe Instagram pentru a crește brand awareness.
- Producerea de videoclipuri pe TikTok pe melodii care sunt populare pe platformă.
- Utilizarea marketingului prin email pentru a trimite conținut exclusiv clienților existenți.
- Utilizarea opțiunilor de publicitate de pe LinkedIn pentru a targeta oameni în funcție de industria și joburile lor.
- În contrast, avem optimizarea SEO pe pagină, care se concentrează pe cuvintele cheie pentru care site-ul tău deja se află în poziții bune pe Google, dar poate fi îmbunătățită fără a necesita eforturi și resurse semnificative.
- Optimizare SEO in afara paginii pentru a maximiza eforturile depuse pe site prin acumularea de backlinks de calitate care vor clasa site-ul mai bine in Google.
-
3. Strategia conținutului de marketing
Cum și ce vei comunica publicului tău este puntea dintre tine și ei. Mulți eșuează în atingerea obiectivelor online pentru că nu creează conținut care să rezoneze cu audienta lor.
Pe langa alte aspecte este important să fie contextual pe platforma în care îți transmiți mesajul. Adica nu vei crea aceeasi strategie de continut cu acelasi text si imagini care le postezi si pe Instagram si pe LinkedIn. O persoana care intra pe LinkedIn are cu totul alte asteptari si mentalitate fata de atunci cand aceeasi persoana intra pe Instagram.
-
Cum sa creezi continut fara sa platesti
Dacă nu ai resurse creative, iată câteva exemple despre cum să generezi conținut fără să-l creezi tu:
- Colaborează cu influenceri pe TikTok pentru a-ți promova creativ noua ta pizza din perspectiva lor și negociază pentru dreptul de a folosi videoclipurile lor pe propriile tale resurse.
- Contactează clienții anteriori pentru a crea recenzii video și scrise ale experiențelor lor cu tine. Obține aprobarea de a utiliza acest conținut pe propriile tale conturi de social media sau pe site.
- Colaborează cu influenceri relevanți de pe YouTube și oferă-le produsul tău gratuit. Dacă le place produsul, să facă o recenzie video sinceră despre el.
-
4. Strategia Media (platformele undei vei distribui)
Conținutul și canalele pe care le vei utiliza reprezintă partea creativă a strategiei tale. Acum este momentul să determini eforturile plătite pentru a-ți atinge publicul.
În această etapă, este vorba despre canalele de marketing plătite, în special PPC și Display Advertising, dar și Influencer Marketing.
Pe scurt, ce tipuri de continut, pe ce platforme și cine sunt persoanele pe care le vei targeta cu anunțurile tale?
- Urmând exemplele din strategia de canal, iată cum poți implementa acel conținut în strategia de media:
- Targetează tineri pe o rază de 10 km, promovând videoclipul creat de un influencer despre pizza care il distribui apoi pe TikTok și Instagram.
- Folosește anunțurile de pe Google Display pentru a targeta persoanele care au dat clic pe anunțurile tale de pe LinkedIn despre produsul tău SaaS.
- Folosește testimonialele video de la clientii tai pe Youtube Preroll Ad și targetează persoanele în funcție de căutările lor Google legate de brandul tău și produsele tale.
- Creează anunțuri pe Facebook și YouTube folosind videoclipul de pe canalul influencerului de pe YouTube.
-
5. Tactici Practice si Exemple
Ei bine, în funcție de publicul țintă, mesajul brandului tău și contextul platformei, îți articulezi tacticile. În exemplele de mai sus, am atins și aspectele tactice.
- In baza exemplelor de mai sus voi dezvolta acum tactici mai detaliate:
- Exemplul 1: Identifică 10-20 de micro-influenceri din industria alimentară prin cautarea de hastaguri relevante. Aceștia ar trebui să posteze cel puțin o dată pe zi și să aibă o rată mare de engagement la postările lor. Discută cu fiecare dintre ei condițiile unei posibile colaborări. Dacă colaborarea este acceptată, discută mai departe condițiile în care vei avea dreptul să folosești conținutul lor pe propriile tale resurse.
- Exemplul 2: Cere clienților anteriori să înregistreze recenzii video oneste înregistrate pe telefonul lor. Discută condițiile în care poți folosi videoclipurile ca material promoțional.
- Exemplul 3: Găsește 10 influenceri de pe YouTube din industria ta și oferă-le acces ceva care nu pto refuza, precum produse gratuit, acces gratis la platforma ta, sau la serviciile tale. Dacă le place, să facă o recenzie onestă despre aceasta și discută mai departe condițiile în care poți folosi recenzia lor video ca material promoțional.
- Exemplul 4: Caută in Google Search Console cuvinte cheie importante pentru care site-ul tau are deja impresii (e clasat in Google) dar nu primește click-uri si îmbunătățește conținutul acelor pagini sau crează pagini noi pentru a creste performanța site-ului si eventual clienți noi.
-
Alte exemple de tactici pentru brand awareness
- Extrage cele mai comune 5-10 de căutări din căutările Google legate de brandul tău și creează o pagină FAQ care răspunde la toate aceste întrebări. Identifică cele 5-10 de căutări din industrie cu ajutorul Google Keyword Planner. Ubbersuggest este o alta unealta care o poti incerca.
- Contactează cei mai buni 10 de influenceri reelvanti de pe orice platforma și întreabă-i care este cea mai valoroasă lecție pe care au învățat-o în industria lor. Creează un articol de blog bazat pe răspunsurile lor.
- Găsește locuri în care oamenii discută despre brandul tău și implică-te în mod regulat cu publicul acolo, precum forumuri sau grupuri de facebook.
- Identifică cei mai importanți 10 influenceri relevanți pe toate platformele majore și interacționează cu comentarii sincere pe postările lor zilnic.
-
Alte consideratii – buget si costuri
Un aspect important al strategiei tale sunt cheltuielile asociate fiecărui pilon al strategiei tale. În general, costurile tale pot fi împărțite în trei mari categorii.
- Costurile Media.
- Costurile de Producție Creativă.
- Costurile Uneltelor Digitale.
-
Costurile Media in strategia de marketing
În funcție de obiectivele tale, prioritizează canalele de publicitate care te vor apropia de obiectivul tău. Dacă, de exemplu, te concentrezi pe brand awareness, atunci vei aloca un buget mai mare pentru canalele care te ajuta sa atingi acest obiectiv, cum ar fi reclamele afisate, reclama de pe Facebook sau anunțurile video pre-roll de pe YouTube.
Pe măsură ce colectezi date live in urma rularii campaniilor de mai sus, nu ezita să aloci buget marit pentru cele care functioneaza mai bine, tăind astfel bugetul de la canalele cu performanțe mai slabe.
-
Alte sfaturi pentru bugetare unei strategii de marketing
- Dacă ai un buget redus, este mai bine să te concentrezi pe o audiență mai mică. De exemplu, dacă vinzi instrumente dentare și audiența ta țintă sunt bărbați și femei cu vârste cuprinse între 25 și 35 de ani, este probabil o idee bună să te concentrezi doar pe audiența feminină.
- Nu ignora celelalte canale, chiar și atunci când canalele curente oferă deja rezultate bune. De exemplu, dacă decizi să te concentrezi pe social media, poate vei descoperi că utilizarea simultană a social media și PPC se completează reciproc pentru rezultate mai bune în comparație cu utilizarea lor individuală.
- Este mai bine să creezi un buget pe termen lung pe o perioadă de câteva luni. Astfel, vei putea ajusta și redistribui bugetul săptămânal sau lunar.
Concluzie
Spațiul digital se schimbă și evoluează constant. Ceea ce funcționa acum 2 ani poate să nu funcționeze la fel de bine astăzi. Tipul de reclame de pe Facebook care funcționau atunci nu funcționează la fel de bine acum.
Instagram era candva cel mai bun loc pentru a aborda influencerii. Astăzi avem TikTok si cine stie care va fi urmatorul. Ce vreau sa zic e ca strategiile de marketing digital nu sunt niciodată definitive. Acestea trebuie să fie adaptate în mod regulat la noile miscari in mediul online.
Este important să fii flexibil și să testezi și să înveți mereu pentru a-ți îmbunătăți strategia de marketing digital și pentru a atinge obiectivele tale de afaceri.
Implicat in SEO din 2014, in 2022 am creat SEONEO.RO, agentie prin care vreau sa ofer cele mai calitative servicii SEO si creare site-uri din Romania. Poti afla mai multe despre mine pe pagina mea.